Den 2 och den 16 november släpps fyra nya Distillery Labels från G&M på Systembolaget. Eftersom jag mestadels provar och skriver om rökig whisky är denna lilla förhandsprovning ett spännande avbrott. Här nedan följer mina noteringar.


Lansering 2 november:

Linkwood 15 YO Distillery Label, G&M
Artnr: 40346-01
Pris: 898 kr
Alkoholhalt: 43 %
Fat: 1st Fill and Refill Sherry Casks
Ålder: 15 år
Antal flaskor till Sverige: 180 fl.

Doft:
Ganska stram sherry, generöst fruktig, framförallt citrus. Liten lätt krydda i bakgrunden, svårt att definiera vilken. Aningens gräsig/örtig efter ett tag i glaset.

Smak:
Fyllig smak driven av sherryn. Fortfarande mycket citrus, drar åt apelsinhållet. Söt fruktighet och en skön örtig ton. Finishen klingar av på torr sherry.

Den här var trevlig, välbalanserad och rätt så fräsch i smakbilden med sina örtiga citrustoner.


Mortlach 15 YO Distillery Label, G&M
Artnr: 40347-01
Pris: 898 kr
Alkoholhalt: 43 %
Fat: 1st Fill and Refill Sherry Casks
Ålder: 15 år
Antal flaskor till Sverige: 180 fl.

Doft:
Torkad frukt, russin, fikon, lite fudge. Djupare sherrytoner. Också denna lite lätt citrusdriven men med mer ”murriga” aromer. Inkokt apelsin mot slutet.

Smak:
Väl balanserad sherry, björnbärssylt (?!), lite vanilj och söt fudge. Insmickrande gott och värmande.

Helt klart en lättdrucken (om man får uttrycka sig så) whisky. Söt men inte för söt, torkade frukter och en angenäm finish. Det är sällan jag inte gillar en Mortlach, det brukar vara trevliga saker.


Ardmore 1998 Distillery Label, G&M
Pris: 1 249 kr
Alkoholhalt: 43 %
Fat: Refill Sherry Hogshead
Ålder: 20 år
Destillerad: 7 september 1998
Buteljerad: 30 maj 2018
Antal flaskor till Sverige: 90 fl.
Totalt antal: 1 700 fl.

Doft:
Inte riktigt lika distinkt sherry som i de andra två. Denna är mer maltdriven, lite äppelpaj, lite vanilj. Aningens kryddighet i bakgrunden. Lite inbunden på doften.  Efter ett tag i glaset dyker mandel/marsipan upp. Spännande.

Smak:
Nu hände det grejer. Den inbundna doften backas upp av en smakexplosion av härlig fruktighet, lite kryddbett, stram kakao och de distinkta sherrytonerna såsom fikon och dadlar. Sötman är inte särskilt påtaglig.

En god dram, dock lite svag på doften. Smaken bjuder på klassiska sherrytoner utan allt för mycket sötma.


Lansering 16 november:

Glenburgie 21 YO Distillery Label, G&M
Artnr: 40349-01
Pris: 1 395 kr
Alkoholhalt: 43 %
Fat: Refill Sherry Butts
Ålder: 21 år
Antal flaskor till Sverige: 90 fl

Doft:
Vaniljfruktig, muscavadosocker och torkade fikon. Ganska så ”höstig” doft, mycket fruktighet, lite nötighet och en hint choklad.

Smak:
Återigen klassisk sherry, äpple, ljus fudge, kryddighet, råsocker. På slutet upplever jag den så lätt igenkända mentholtonen som man annars ofta hittar i gammal Islaywhisky.

Bäst av de fyra (givetvis ska man välja den dyraste, slår aldrig fel). En trevlig dram med läcker eftersmak som varar länge.


Text från importören Symposion:

Distillery Label – serien som räddade maltwhiskyn

Det är svårt att tänka sig dagens whiskymarknad utan de insatser som George Urquhart och Gordon & MacPhail gjorde under förra århundradets första hälft. Som pionjärer kan de knappast överskattas. Gordon & MacPhail är på många sätt den aktör som betytt mest för den moderna whiskybranschens utveckling. I sommar har detta manifesterats i ännu ett monument – en relansering av klassiska Distillery Label.

Redan 1895 började Gordon & MacPhail handla med destillerierna kring Elgin. Vid den tiden låg det ett destilleri bakom i stort sett varje krön utmed de små landsvägarna där hästskjutsar med whiskyfat var en vanlig syn. Hade man tur kunde man få se Majoren på Glen Grant, eller Te-gubben Lipton tuffa förbi i sina automobiler. Gordon & MacPhail hade sin butik på South Street i Elgin. Den blev ett centrum för traktens köpmän och snart också för den gryende whiskymarknaden. Blendwhiskyn hade gjort sin entré och den brittiska handelsflottan tog Union Jack allt längre ut i världen. En ny tid och en ny värld stod för dörren och ända upp till norra Skottland nådde vindar med framtidstro, affärsmöjligheter och nya segrar för Imperiet. Butiken på South Street blev en mötesplats för destillatörer och affärsmän och Gordon & MacPhail tog gästfritt emot i konferensrummet en trappa upp. Här och nu skapades relationer, vänskapsband och affärskontakter som snart skulle förändra whiskyvärlden och som alltjämt består.

Det var egentligen nu som handeln med whisky föddes och i takt med att de stora whiskybaronerna satte nya blendwhiskymärken på marknaden så blev whiskyn den motor i den brittiska ekonomin som den alltjämt är. Blendwhiskyn blev i stort sett allenarådande. Singelmalt var det ingen som intresserade sig för. Den ansågs för robust, frän och odrickbar. Mycket få destillerier såg någon som helst mening med att buteljera och sälja singelmalt. Gordon & MacPhail hade däremot upptäckt långlagringens förtjänster och hade en kundkrets som efterfrågade singelmalt. Inte minst sådan singelmalt som fått mogna i de sherryfat som man importerade från Spanien. Säkerligen var det en och annan destilleridirektör som var väl förtrogen med sin singelmalts förtjänster, som suckande såg den hämtas och köras till blandningsfirmorna i söder där den förvanskades till oigenkännlighet av bröderna Chivas, Buchanans, Ballantines och de andra stora ägarbolagen. Men deras affärer gick strålande och de kunde inte i sin vildaste fantasi tänka sig att sälja singelmalt, allra minst med svårförståeliga destillerinamn från tassemarkerna i Speyside.

Tänk att varje dag gå till jobbet och veta att man gör en underbar whisky och när kvällen kommer tvingas se tankbilen hämta den och köra iväg den till blandningsfabrikerna. Mot den bakgrunden är det förståeligt att destillerierna tog emot Gordon & MacPhail med öppna armar. När så John Urquhart och hans unge son George, knackade på dörren och erbjöd sig köpa destilleriets singelmaltwhisky tog det inte lång tid förrän avtalen var undertecknade. Gordon & MacPhail kom på så sätt att rädda destilleriets singelmalt från blend-döden.

Gordon & MacPhail fick snart ett sådant förtroende från destillerierna i trakten att de helt enkelt fick bli den som sålde deras singelmalt. Destillerierna skrev långtgående avtal med familjen Urquhart, som fyllde fat på fat och byggde upp ett makalöst lager med mognande whisky i Elgin. Ett lager som alltjämt brukar kallas whiskyvärldens nationalbibliotek.

Med tiden skulle dessa destillerier samlas under serienamnet Distillery Label och kom så småningom att öppna dörrarna för en helt ny whiskymarknad. Det är ingen överdrift att påstå att det var Gordon & MacPhail som med Distillery Label, skapade både en marknad för singelmalt och ett serietänk som senare har följts av en lång rad andra bolag.

(Besökt 917 gånger, 1 besök i dag.)